قوانین و مقررات

الف ) شرایط و ضوابط عمومی

الف ) شرایط و ضوابط عمومی

وب ‌سایت دلتابان ، طبق قـوانین جهوری اسلامی ایران، قوانین جـرائم اینترنتی و مجمـوعه‌ قوانین و مقـررات تجارت الکـترونیکی فعالیت می‌کند و کـاربران محترم موظفند هیچ‌گونه مطلب سـیاسی یا مغـایر با شئونات اخلاقی و مذهبی کشور ایران را در این وب‌سایت قرار ندهند. در صورت اثبات این امر، شناسه‌ کاربری این افراد لغو شده و تبعات این موضوع نیز بر عهده‌ خود ایشان خواهد بود.

1- حقوق معنوی محتوایی که توسط کاربران وب‌سایت دلتابان تولید شده و بر روی این وب‌سایت قرار می‌گیرد، متعلق به وب‌سایت دلتابان است و این سایت حق ویرایش، حذف و یا بازنشر این محتـویات را برای خود محفوظ می‌دارد.

2- خدمات و محتویاتی که توسط دلتابان تولید و عرضه می‌شوند؛ صرفا جهت استفـــاده‌ در این وب‌سایت هستند. هر گونه سوء استفـــاده از اطلاعات، عکس‌ها، نقشــه‌ها، طرح‌ها، لوگو و… از وب‌سایت دلتابان توسط فرد حقیقی یا حقوقی، پیگرد قانونی خواهد داشت. ذکر مطالب این وب‌سایت در اینترنت، تنها با ذکر نام و نشانی اینترنتی Deltaban.ir و لینک به مطلب ذکر شده و در رسانه‌های کاغذی، با کسب اجازه‌ کتبی از مسئولان وب‌سایت مجاز است.

3- استفاده از این وب‌ سایت برای مقاصد تجاری، تبلیغات، بازاریابی و نظایر آن ممنوع است.

4-در صورت عدم رعایت هر یک از موارد فوق، سایت اینترنتی دلتابان مجاز به طرح شکایت از طریق مراجع قانونی ذی‌صلاح و دادگاه‌های رسیدگی به جـرائم اینترنتی در داخل یا خارج از کشــور و روشن کردن اذهان عمومی درباره‌ی تخطی صورت گرفته خواهد بود.

5- اطلاعات موجود در این وب‌سایت از منابع معتبر و مرتبط و توسط متخصصین این رشته جمع‌آوری،ترجمه و تدوین شده‌اند؛ با این حال به دلیل ماهیت تغییرپذیر این اطلاعات، وب ‌سایت دلتابان مسئولیتی در قبال صحت اطلاعات بخش راهنمای سفر، ویزای توریستی و… بر عهده نمی‌گیرد.

6- وب سایت دلتابان ممکن است جهت ارسال بسته‌های هدیه، تبلیغات، نامه‌های الکترونیکی و… از طرف خود و یا مجموعه‌های همکار، از اطلاعات کاربران استفاده نماید.

7- دلتابان  مسئولیتی در مورد محتوای وب‌سـایت‌هایی که به آن‌ها لینک داده است، ندارد. این سایت‌ها توسـط دلتابان تولید نشده‌اند و وجود آن‌ها، به منزله‌ تایید یا ارتباط ما با تولیدکنـندگان آن‌ها نیست.

8- وب سایت دلتابان پایگاه اینترنتی دیگری جز www.Deltaban.ir و زیر‌مجموعه‌های آن نداشته و تنها از همین راه با کاربران خود تماس می‌گیرد. سایر مکاتبات اینترنتی از آدرس‌هایی جز آدرس‌های رسمی و معتبر این وب‌سایت، مورد تایید دلتابان نیست.

9- ارائه ی اطلاعات شخصی صحیح، نظیر نام مطابق با نام مندرج در پاسپورت، تعداد مسافران، سن و… بر عهده‌ی کاربر می‌باشد در صورت ورود اطلاعات نـاقص یا نادرست، مسئولیت عواقب بعـدی این عمل بر عهده‌ی کاربران خواهد بود.

10- کاربر متعهد می‌شود هرگونه تغییر در مشخصـات فردی خود را در اسرع وقت در وب‌سایت دلتابان اصـلاح نماید. در غیر این‌صورت این وب ‌سـایت هیچ مســئولیتی در قبال تبعات نـاشی از عدم صحت اطلاعات موجود نخواهد داشت.

11-وب سایت دلتابان به فروش اینترنتی بلیط هواپیما می‌پردازد و در قبال شرایط، کنسلی، تاخیر یا تعجیل پرواز مسئولیتی را بر عهده نخواهد داشت.( طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت کنسلی، تاخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، بر عهده‌ی شرکت هواپیمایی برگزار کننده‌ی پرواز است.)

12- هرگونه سوء استفاده از نام دلتابان، سایت اینترنتی دلتابان، مکاتبه از طرف دلتابان و یا استفاده از نام های مشابه که شبهه مشابهت و تطابق را ایجاد نماید ممنوع بوده از طریق شکایت به مراجع قانونی ذی‌صلاح، دادگاه‌های رسیدگی به جرائم اینترنتی در داخل و یا خارج از کشور و نیز اطلاع‌رسانی به سرویس دهندگان و سرویس گیرندگان اینترنتی قابل پیگرد خواهد بود.

13- وب سایت دلتابان اطلاعات شخصی کاربران را با هیچ مجموعه‌ی دیگری به اشتراک نخواهد گذاشت و مراجع ذی‌صلاح فقط در صورت موارد مصرح در قانون، امکان استفاده از این اطلاعات را خواهند داشت.

ب ) دستورالعمل حقوق مسافر

دستورالعمل حقوق مسافر بطور کلی ناظر بر موارد مشروحه ذیل می باشد:

2-1-عدم تبعیض: Non-Discrimination

کلیه مسافرین بصورت یکسال از خدمات شرکت های هواپیمایی بهره مند می باشند.

2-2- ممانعت از سفر: Denied boarding

در صورتیکه به رغم داشتن بلیت تایید شده ، شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافر به لحاظ محدودیت های شرکت حمل کننده اعم از بازرگانی ،فنی یا عملیاتی امتناع نماید ،در اینصورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد وجه و همچنین ارائه یک بلیت رایگان مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر می باشد.

تبصره1: ارائه بلیت مشابه (از لحاظ مسیر و کلاس پروازی ) در اولین فرصت زمانی انجام می گیرد . همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوائی، این امر بدون پرداخت هزینه و یا مابه التفاوت توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکتهای هواپیمایی انجام خواهد پذیرفت.

2-3- ابطال پرواز توسط شرکت حمل کننده : cancellation

2-3-1- اگر ابطال پرواز از زمان خرید بلیت تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد،در اینصورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد کامل وجه بلیت می باشد.

2-3-2- اگر ابطال پرواز از شش روز تا 24 ساعت قبل از انجام پرواز باشد،در اینصورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد کامل وجه بلیت و جبران خسارت بمیزان مقرر در ستون (الف) جدول پیوست می باشد.

2-3-3- اگر ابطال از 24 ساعت مانده تا زمان انجام پرواز انجام پذیرد ، در اینصورت شرکت حمل کننده موظف به استرداد کامل وجه و موظف به جبران خسارت بمیزان مقرر در ستون (ب) مطابق جدول پیوست می باشد.

2-4-تاخیرات پرواز:Flight Delay

در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز براساس ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر ، اقدامات ذیل می بایست توسط شرکت هواپیمایی انجام شود.

2-4-1-اقدامات عمومی

- نماینده شرکت هواپیمایی می بایست با حضور در میان مسافران ، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام نماید.

- شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز بصورت مستمر اقدام نماید.

2-4-2- اقدامات اختصاصی

الف- تاخیر بیش از یکساعت و تا دو ساعت:

- در صورت تاخیر بیش از یکساعت  و کمتر از دو ساعت ،از مسافران پذیرائی نوع اول بعمل خواهد آمد.

- ارائه این پذیرائی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم افزایش تاخیر بیشتر می باشد.

ب- تاخیر بیش از 2 ساعت و تا 4 ساعت :

-انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی

- فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی

- تغییر پرواز در صورت در خواست مسافر و امکان انجام آن

- انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سلیر شرکتهای هواپیمایی(در صورت درخواست مسافر) ودر صورت وجود پرواز از در همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهائی از طریق مسیرهای جایگزین (بجز مسیر درج شده در بلیت)

- استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز

ج- تاخیر بیش از 4 ساعت:

در این صورت شرکت حمل کننده موظف است،علاوه بر رعایت مفاد بند ب،نسبت به جبران خسارت بمیزان مندرج در ستون (الف) جدول پیوست اقدام نماید.

در صورت ابطال پرواز شرکت حمل کننده موظف به استرداد کامل وجه و جبران خسارت بمیزان مندرج در ستون (ب) جدول پیوست می باشد.

تبصره2: در مورد پروازهایی که بدلیل شرایط جوی و یا فورس ماژور فرودگاه مبداء،مقصد و مسیر دچار تاخیر و یا ابطال می گردند ، شرکت های هواپیمایی با رعایت مقررات پذیرایی از مسافرین صرفا موظف به استرداد کامل وجه به مسافرین می باشند.

تبصره 3:در صورتی که پرواز بر اساس ساعت مندرج در بلیت مسافر حرکت (taxi) نماید و بدلایل فنی و یا عملیاتی به رمپ بازگردد، در این حال میزان تاخیر تا پرواز مجدد، از زمان بازگشت به ترمینال محاسبه خواهد گردید.

2-5- تغییر مسیر اجباری توسط شرکت هواپیمایی در طول پرواز

2-5-1-  در صورتی که پرواز در مکانی به غیر از مقصد مسافر و یا نقطه میانی(در پروازهای اتصالی مندرج در یک بلیت)، توقف نماید شرکت هواپیمایی موظف است مسافر را به مبدا یا مقصد پرواز مطابق یکی از روش های زیر منتقل نماید.

الف-اتقال مسافر به مبدا توسط شرکت هواپیمایی حامل صورت پذیرفته و کل وجه بلیت بدون کسر جرایم به مسافر پرداخت گردد.

ب-در صورت درخواست و انتقال مسافر به مقصد با هر وسیله نقلیه عمومی زمینی ( اتوبوس،قطار،...) ، این انتقال ضمن فراهم نمودن شرایط لازم و پرداخت هزینه های آن توسط شرکت حامل صورت می گیرد.

2-6- فقدان و یا آسیب دیدیگی جامه دان:Last baggage

2-6-1- در صورت فقدان و یا آسیب دیدگی جامه دان و بار همراه ، شرکت حمل کننده بر اساس شیوه نامه پیگیری ،جستجو و یا جبران خسارت خود(وفق پیمان ورشو که عینا در تاریخ 19/8/1364 به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است) موظف به تامین رضایت مسافران میباشد.

2-6-2- مسافر در صورت فقدان و یا آسیب دیدگی جامه دان و بار همراه را بلافاصله (قبل از ترک فرودگاه) فهرست ان را شرکت حمل کننده ارائه فرمایند.

2-6-3 در صورت تاخیر در تحویل جامه دان و بار همراه ، ضروری است مسافر حداکثر ظرف مدت 21 روز نسبت اعلام مراتب بصورت کتبی (برابر فرم ذیربط) به شرکت حمل کننده اقدام فرمایند.

2-7- مسافرین توانخواه: Disabled persons

2-7-1- بمنظور تامین تسهیلات ، رفاهی و ایمنی مسافرین توتنخواه ، شرکت های حمل کننده در چارچوب شیوه نامه های تخصصی ذیربط اقدامات لازم را در ارائه خدمات مناسب و رایگان معمول خواهند نمود.

2-7-2- شرایط خاص مسافر توانخواه می بایست در زمان خرید بلیت و حداکثر تا 48 ساعت قبل از پرواز به شرکت حمل کننده اعلام گردد.

2-7-3- ضروری است ، مسافر جهت آگاهی از چگونگی این خدمات با دفتر شرکت حمل کننده تماس حاصل فرمایند.

2-7-4- مسافر بیمار در دوره پس از عمل جراحی و یا دوران نقاهت از قاعده مسافرین توانخواه مستثنی می باشند و تابع مقررات حمل بیمار شرکت حمل کننده خواهند بود.

2-8—شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوائی: Price Transparency

2-8-1- شرکت هواپیمائی و دفاتر نمایندگی فروش بلیت موظف هستند،بلیت مسافر را با مشخصات کامل اعم از شرایط و ضوابط بلیت صادره ، قیمت نهائی (بهای پایه، عوارض، قواعد ابطال و هزینه های اضافی) ، نام شرکت حمل کننده و سایر اطلاعات ضروری به مسافر ارائه نمایند.

ج ) شرایط و ضوابط عمومی رزرو و خرید و استرداد بلیت هواپیما

1 -خرید بلیت در وب ‌سایت دلتابان مشمول مجموعه‌ی قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی بوده و هرگونه تخلف تحت پیگرد قـانونی قرار خواهد گرفت. خریدار ضمن خرید ایـنترنتی بلیت، متعهدمی‌شود که از کلیه‌ی قوانین و مقررات خرید بلیت آگاهی کامل دارد.

2-هنگام ثبت‌نام و رزرو بلیت، نام مسافر باید به صورت کامل با حروف انگلیسی وارد شود. امکان اصلاح نام مسافر پس از خرید نهایی بلیت وجود ندارد و دلتابان هیچگونه مسئولیتی در قبال اطلاعاتی که به اشتباه وارد شده‌اند بر عهده نمی گیرد و برای اصلاح اطلاعات، مسافر می‌بایست بلیت را باطل و مجدداً خریداری کند.

1-2-وارد کردن شماره ملی صحیح در پروازهای داخلی و مشخصات گذرنامه ای صحیح در پروازهای خارجی الزامیست دلتابان هیچگونه مسئولیتی در قبال اطلاعاتی که به اشتباه وارد شده‌اند بر عهده نمی گیرد.

2-2- برای مسافرتهای خارجی چک کردن کلیه مدارک اعم از اعتبار گذرنامه اعتبار ویزا و غیره به عهده مسافر می باشد و در صورت نیاز به راهنمایی همکاران پشتیبانی آماده پاسخگویی می باشند.

3-بلیت خریداری شده، متعلق به مسافری است که مشخصاتش در سیستم وارد شده است و غیر قابل انتقال به غیر می‌باشد. در صورت عدم تطابق نام مسافر در بلیت و مدرک شناسایی، در کانتر پرواز، مسافر پذیرش نخواهد شد.

4-در قوانین هواپیمایی کشوری، تعریف مسافر نوزاد، سن کم‌تر از دو سال است، مسافر کودک بین دو تا دوازده سال تمام و مسافر بزرگسال، بیش از دوازده سال می باشد. در صورت عدم دقت خریدار و اشتباه وارد نمودن رده‌ی سنی، از سوار شدن مسافر به هواپیما ممانعت به عمل خواهد آمد. و بلیت کودک را به هیچ وجه نمی‌توان به تنهایی و جدا از بلیت بزرگسال خریداری کرد.

5-لازم به ذکر است که در بلیتهای نرخ مصوب، قیمت بلیت برای مسافران نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است، اما در بلیت ها و پروازهای چارتر (دربستی)، قیمت بلیت کودک با بزرگسال برابر است.

6- پس از انجام پرداخت و تایید آن، رزرو و خرید قطعی شده و اطلاعات بلیت به کاربر اس‌ام‌اس و ایمیل می‌شود. هنگام مراجعه به فرودگاه، در پروازهای چارتر ارائه‌ی یک نسخه‌ی چاپ شده از بلیت و در پروازهای سیستمی، ارائه‌ی شماره‌ی بلیت به همراه مدرک معتبر شناسایی به کانتر هواپیمایی مربوطه الزامی است.

7- هر نوع ابطال و تغییر زمان پرواز از طرف مسافر، مطابق قوانین هواپیمایی کشوری، شامل جریمه‌ می‌شود. مقدار این جریمه بنا بر مقررات هر شرکت هواپیمایی متفاوت است. درخواست استرداد توسط مسافر، مبلغ جریمه از قیمت بلیط کسر شده و بقیه‌ی پول، به‌طور آنلاین به حساب مسافر واریز می‌گردد. چنانچه بلیت خریداری شده امکان استرداد انلاین نداشته باشد به فرم درخواست استرداد ارسال شده توسط مسافر در وقت اداری پاسخ داده خواهد شد و مدت زمان بازگشت وجه، تابع مقررات بین بانکی (بین 24 تا 72 ساعت) می‌باشد.

8-لغو یا تاخیر بیش از دو ساعتِ پرواز، جریمه‌ی باطلی را شامل نمی‌شود. در این صورت مسافر فرم درخواست آن‌لاین استرداد بدون جریمه را پر می‌کند.

9-لازم به ذکر است که اگر پرواز رفت و برگشت از دو شرکت هواپیمایی مختلف باشد، در صورت لغو پرواز رفت یا انصراف مسافر از پرواز به دلیل تاخیر بیش از دو ساعت، ممکن است لغو پرواز برگشت شامل جریمه‌ شود.

10-خریدار حق تغییر قیمت بلیت، دست بردن در مفاد بلیت به هر طریق و هر شکل، و یا فروش مجدد بلیت با قیمتی بالاتر از مبلغ ذکر شده را ندارد.

11-طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، همراه داشتن مجوز پزشک برای خانم‌های باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های تنفسی، صرع، آنمی شدید، دیابت ملیتوس کنترل نشده، کسانی که دیالیز می‌شوند یا کسانی که از داروهای تضعیف‌کننده‌ی سیستم ایمنی استفاده می‌نمایند و یا هرگونه بیماری که سبب منع سفر هوایی باشد، هنگام سوار شدن به هواپیما ضروری می‌باشد. همچنین لازم است که این مسافران، داروهای مورد نیاز خود را در طول سفر به همراه داشته باشند.

12-بر اساس قوانین موجود، صدور بلیت در مسیرهای عتبات عالیات برای اتباع کشورهای افغانستان، هند، بنگلادش و پاکستان مقدور نیست و درصورت خرید بلیت توسط این افراد، تمام مسئولیت‌های بعدی، بر عهده‌ی خودِ کاربر خواهد بود.

13- اگر در جریان پرداخت پول، ارتباط با شبکه قطع شود، وظیفه‌ی حل مشکلات احتمالی بر عهده‌ی بانک می‌باشد و هزینه‌ی کم شده از حساب، طبق قوانین بانکی به حساب مشتری برخواهد گشت. وب‌سایت دلتابان در این روند مسؤولیتی ندارد؛ چون این عمل مستقیما توسط بانک انجام می‌گیرد؛ اما در تسهیل آن تلاش خواهد کرد.

14-رزرو و صدور رسید یا بلیت، در وب‌سایت دلتابان نشان می دهد که هتل یا پرواز در آن تاریخ رزرو شده است؛ اما متضمن ارائه‌ی سرویس مناسب از طرف هتل یا ایرلاین به مسافر نیست.

15- استفاده از امکاناتی نظیر خوراکی و نوشیدنی، سونا، جکوزی، استخر، اینترنت و… که در قرارداد هتل ذکر نشده‌اند، هزینه‌ی اضافی در بر دارد. این هزینه‌ها به عهده‌ی دلتابان نبوده و مسافر موظف است آن‌ها را مستقیما به هتل پرداخت کند.

16- با تایید رزرو پرواز یا تایید رزرو اتاق از یک هتل، کاربر با قوانین و مقررات مربوط به فسخ رزرو هم موافقت می‌کند. این قوانین در بخش اطلاعات هتل، بخش رزرو و ایمیل تایید رزرواسیون قابل مشاهده‌اند. دقت داشته باشید که ممکن است کاربر مجبور شود به خاطر فسخ قرارداد هزینه‌ای بپردازد. این هزینه‌ها طبق مقررات هر هتل متفاوت‌اند؛ به همین دلیل به کاربران محترم توصیه می‌کنیم که قبل از قطعی کردن هر قرارداد، مفاد آن را به دقت مطالعه فرمایند.

17- اگر قرارداد توسط مسافر لغو شود، بازپرداخت آن تنها از طریق شماره‌ی حساب یا کارت بانکی که پیش از این توسط وی اعلام شده، خواهد بود. روند بازپرداخت وجه ممکن است تا یک هفته به طول انجامد.