10 تیر 1397

کلیسای واسیلی مقدس

کلیسای واسیلی مقدس یکی از کلیساهای معروف در روسیه است که به عنوان سمبل شهر مسکو شناخته می شود. این کلیسا که به آن قدیس باسیل نیز می گویند در میدان سرخ شهر مسکو واقع شده و دارای موزه بزرگی است. اکثر افرادی که برای گردش به روسیه سفر می کنند به بازدید از این کلیسا می پردازند. در درون این کلیسا ده کلیسای دیگر وجود دارند که به هم متصل شده اند.

معماری این بنا بسیار بی نظیر بوده و به دستور ایوان مخوف در قرن شانزدهم صورت گرفته است. ساخت این کلیسا در محل دفن یک پیشگوی بزرگ در مسکو انجام گرفت. این پیشگو واسیلی نام داشت و بسیار مورد احترام مردم بود بنابراین نام کلیسا نیز برگرفته از نام این پیشگو می باشد. ساختمان این کلیسا یکی از مرتفع ترین بناهای مسکو است.

در صورتی که به سفر های خارجی علاقمند هستید ، تور لحظه آخری دبی هم میتواند پیشنهاد خوبی برای شما باشند. این تور پر طرفدار ، از نظر مالی نیز بسیار به صرفه است و شما میتوانید با هزینه کمتری به این کشور  جذاب سفر کنید.

 

درباره کلیسای واسیلی مقدس

یکی از زیباترین و بهترین کلیساهای دنیا در شهر مسکو واقع شده و کلیسای واسیلی مقدس نام دارد. ساخت این کلیسا مربوط به سال 1561-1555 است و با دستور تزار روسیه ایوان مخوف در قرن ۱۶ میلادی انجام شده این کلیسا در اصل به خاطر پیروزی علیه تاتارها و گرامی داشتن تصرف کازان بنا شد. تا قبل از اینکه برج ناقوس کرملین ساخته شود، کلیسای واسیلی به عنوان بلندترین ساختمان در شهر مسکو شناخته می شد. ارتفاع این کلیسا ۴۷/۵ متر می باشد. در داخل این کلیسا یک مجموعه وجود دارد که شامل ده کلیسا است که به هم اتصال پیدا کرده اند.

کلیسای مرکزی که نام دیگر آن تثلیث می باشد، در میان هشت کلیسا قرار گرفته است. میدان سرخ محل قرار گرفتن موزه این کلیسا می باشد. میدان سرخ در کشور روسیه دارای شهرت بسیار زیادی است. در حوادث تاریخی مختلف این میدان یک صحنه مهم بوده و محل ازدحام مردم به شمار می آمده است. جشن های باشکوه، مراسمات مربوط به عبادات و مراسمات عمومی، قرائت دستورات دولتی و مراسم مربوط به اعدام در این میدان صورت می گرفته است.

 

معماری کلیسای واسیلی

کلیسای واسیلی مقدس با نام قدیس باسیل نیز شهرت دارد. این کلیسا در  میدان سرخ واقع شده و اخیرا این مکان تبدیل به موزه شده که برای بازدید از آن گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان مراجعه می کنند.

نمای این ساختمان بسیار هنرمندانه طراحی شده و شکل آن به شعله های آتش که زبانه های آن به سمت آسمان شعله ور شده می باشد. این طرح از جمله معماری های ممتاز در روسیه به شمار می آید. کلیسای واسیلی مقدس را می توان نقطه اوج در معماری قرن شانزدهم میلادی معرفی کرد. در سال ۱۹۹۰ این ساختمان را با نام میراث فرهنگی در میان لیست آثار یونسکو ثبت کردند.

در گذشته زمینی که کلیسای واسیلی در آن قرار داشت در در یک بازار پر رفت و آمد و شلوغ بود که میان دروازه قدیس فرول و یک مهمانسرا واقع شده بود. معماری این کلیسا توسط یک معمار بزرگ روسی به نام پاستنیک انجام شد.

در حمله ای که در سال ۱۵۷۱ تاتارها به شهر مسکو داشتند و قصد کردند که این شهر را ویران کنند، دو نفر به اسامی پاژاریکی و منین مقابل این حملات ایستادگی کردند و آن ها را دفع کردند. در حال حاضر مجسمه های این دو نفر در جلوی کلیسای واسیلی مقدس قرار گرفته است. در تاریخ آمده است که پس از این که کلیسای واسیلی مقدس ساخته شد، ایوان مخوف دستور داد تا چشمان معمار این کلیسا را کور کنند، علت این کار این بود تا دیگر کلیسایی مشابه واسیلی مقدس در هیچ جایی از جهان ساخته نگردد. 

 

تاریخچه ساخت کلیسای واسیلی مقدس

ساخت دهمین کلیسا مربوط به سال ۱۵۸۸ است و این کلیسا در مکانی که واسیلی مقدس دفن شده بود ساخته شد، او فرد درست کاری بود که در میان مردم از احترام زیادی برخوردار بوده و در زمان ساخت کلیسا دنیا را وداع گفت.

بنابراین کلیسا را در محل دفن او بنا نهادند. از آن پس این کلیسا با نام او معروف شد. واسیلی یک پیش گوی بسیار بزرگ بود که مردم روسیه به او علاقه زیادی داشتند. پس از آن که در سال ۱۹۱۷ در روسیه انقلاب شد، وزارت معارف این کلیسا را به عنوان یک اثر هنری معرفی کرد. سال ها بعد تعمیرات مختلفی از ساختمان کلیسا انجام گرفت و قسمت های آهنی ساختمان کلیسا به مس مبدل شد. به طوری که تقریبا ۳۲ تن برای بازسازی کلیسا استفاده شد.

 

بازدید از کلیسای واسیلی مقدس

کلیسای واسیلی مقدس که به آن کلیسای واسیلی بلاژنوا نیز می گویند یکی از مهمترین بناهای تاریخی و دیدنی کشور روسیه به شمار می آید و شمار گردشگرانی که با سفر به روسیه از این بنا دیدن می کنند بسیار بالا می باشد. بنابراین این کلیسا یکی از نمادهای توریستی کشور روسیه است که از شهرت جهانی برخوردار می باشد. در زمان استالین دستور دادند که این بنا را تخریب و از بین ببرند.

این تصمیم با اعتراضات بسیار گسترده مردم روسیه مواجه شده و استالین پس از اعتراضات مردم از این کار منصرف شد و این کلیسا به عنوان یک میراث جادوانه برای مردم این کشور باقی ماند. نمای خارجی کلیسای واسیلی مقدس به ساختمان هایی که در قصه ها هستند شباهت زیادی دارد. این کلیسا را می توان سمبل مسکو معرفی کرد که نام آن در مقالات و کتاب های مختلفی که در مورد مسکو می باشد، آمده است. امروزه هر گردشگری که به مسکو سفر می کند حتما از میدان سرخ دیدن کرده و با بازدید از کلیسای واسیلی مقدس در کنار آن عکس یادگاری خواهد انداخت.

 

طریقه ساخت کلیسای واسیلی

ساخت کلیسای واسیلی مقدس به این صورت بود که تزار ایوان پادشاه روسیه در جنگ های کازان به هر پیروزی که دست پیدا می کرد، به این مناسبت در اطراف کلیسای ترینیتی یک کلیسای چوبی دیگر می ساخت.

پس از پایان جنگ تعداد کلیساهایی که اطراف کلیسای مرکزی ساخته شده بود به هفت عدد رسید. بعدها تصمیم گرفته شد که هشت کلیساها در اطراف کلیسای مرکزی ساخته شود. چهار عدد از این کلیساها بزرگ بودند و به صورت هشت ضلعی بودند و چهار عدد کوچکتر به شکل مکعبی ساخته شدند.

کلیساهای کوچک را روی سکو قرار دادند. ارتفاع کلیسای مرکزی که اسم آن شفاعت است حدود ۴۶ متر می باشد. این کلیسا دارای گنبدهایی است که به شکل پیاز ساخته شده اند و با رنگ های روشن آن ها را رنگ آمیزی کرده اند. این رنگ ها نشان دهنده یک شهر آسمانی می باشند.

سفر به این مکان میتواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد . در صورتی که علاقمند به سفر های هوایی هستید میتوانید با خرید بلیط هواپیما چارتر از دغدغه های سفر خود کم کنید . هم چنین برای اقامت راحت تر رزرو هتل ارزان نیز میتواند پیشنهاد خوبی باشد.

نظرات کاربران