10 تیر 1397

کلیسای عیسی منجی

کلیسا عیسی منجی اصلی‌ترین کلیسای جامع ارتدوکس روسیه می‌باشد که در نزدیک کرملین در کرانه چپ رودخانه موسکوا واقع شده است.

این بزرگ‌ترین کلیسای جامع روسیه به شمار می‌رود که ظرفیت جای دادن 10 هزار نفر را در خود دارد.

این مکان به سبک سنتی روسی بیزانتینی ساخته شده که در آغاز ساخت از حمایت گسترده دولت بهره‌مند بود.

کلیسای زنده عیسی منجی یکی از با ابهت‌ترین و بحث‌برانگیزترین عمارت‌ها در روسیه است که هرچند پیشینه کوتاهی داشته اما از تاریخی پر از آشوب برخوردار بوده است.

این کلیسا در مسکو به عنوان تشکر و قدردانی از خداوند برای کمک و میانجی‌گری در دوران سخت تاریخ روسیه در طول جنگ 1812 ساخته شد.

از این رو به خاطر شجاعت و قهرمانی مردم روسیه، یک اثر و یادبودی تاریخی به شمار می‌رود.

دستور ساخت این عمارت در اصل بعد از شکست ناپلئون توسط الکساندر ویتبرگ داده می‌شود، اما تا سال 1839 عملیات ساخت آن آغاز نشد و در طول ادوار مختلف دستخوش تغییرات و بازسازی‌هایی گردید.

اما سرانجام در سال 1883 مقدس شده و گنبدهای مسی بزرگ آن بر افق آسمان مسکو عرض اندام می‌کند.

پس از عقب نشینی ارتش ناپلئون بناپارت، الکساندر اول در 25 دسامبر 1812، تصمیم بر ساخت کلیسای جامعی به منظور گرامیداشت این پیروزی و همچنین به یادبود فداکاری مردم روسیه در این جنگ و شکرگزاری از قدرت الهی برای نجات این کشور از نیروی شری که بر آن سایه افکنده بود، گرفت.

در صورتی که به سفر به کشورهای آسیایی علاقمند هستید ، تور پاتایا و تور بانکوک هم میتوانند پیشنهادات خوبی برای شما باشند.این تور ها از پرطرفدار ترین تور های خارجی هستند .

 

معماری کلیسای عیسی منجی

طرح کلیسای عیسی منجی پس از گذشت پنج سال تصویب شد و بنابر این بود که در محل بام مسکو یا تپه گنجشک ها که مرتفع ترین منطقه مسکو بود، ساخته شود.

پس از تزار الکساندر اول، برادر او نیکلای اول به قدرت رسید.

نیکلای اول که یک ارتدکس معتقد و فردی میهن پرست بود، سبک معماری این بنا را نپسندید.

به همین دلیل از معمار مورد علاقه خود، کنستانتین تون، درخواست طرح جدیدی کرد. این معمار، کلیسای ایاصوفیه در قسطنطنیه (استانبول کنونی) را الگوی خود قرار داد.

طرح این معمار در سال 1832 مورد تایید قرار گرفت و در سال 1837 محل جدیدی در نزدیکی کرملین مسکو برای ساخت آن در نظر گرفته شد.

از آنجایی که در این محل یک صومعه و یک کلیسای دیگر قرار داشت و می بایست به منظور انجام این پروژه جابجا می شدند، تا دو سال پس از تصویب طرح، ساخت آن انجام نشد و سالهای متمادی به طول انجامید.

ساخت نمای بیرونی کلیسا و نقاشی های آن هر کدام بیست سال زمان برد و در نهایت در 26 ماه می سال 1883 یک روز پیش از تاج گذاری الکساندر سوم طی یک مراسم مذهبی و مقدس افتتاح شد.

پس از به روی کار آمدن اتحاد جماهیر شوروی، طی عملیات ضد مذهب آن دوران، تمامی کلیساها می بایست تخریب می شدند.

 

همه چیز درباره محل کلیسا

پس از مرگ ولادیمیر لنین اولین رهبر شوروی، رهبری بعدی این کشور، استالین، محل کلیسا را برای ساخت کاخ شوروی در نظر گرفت.

بنا بر آن بود که این کاخ با 400 متر ارتفاع، تندیس 100 متری لنین را بر روی خود داشته باشد و داخل آن مانند مجسمه آزادی نیویورک قابل استفاده باشد.

در نهایت در دسامبر سال 1931 به دستور استالین این کلیسا تخریب و با خاک یکسان شد.

لیکن ساخت کاخ شوروری به دلیل کمبود بودجه و آغاز جنگ جهانی دوم بع تعویق افتاد.

پس از جنگ نیز به جهت عدم امکان تخصیص بودجه هنگفت، ساخت این بنا به دست فراموشی سپرده شد.

بعدها در محل خاکبرداری کلیسای عیسی منجی گودالی تشکیل شده بود که به بزرگترین استخر روباز جهان تبدیل شد.

اما از آنجایی که به مرور زمان بخار آب ناشی از این استخر طبیعی به اشیا موزه هنری «پوشکین» که در نزدیکی آن قرار داشت، آسیب می رساند (بنا بر نظر کارشناسان)، پس می بایست آن را تخریب و به جای آن بنای دیگری ساخته می شد.

بالاخره با پایان دوران حکمرانی شوروی و در سال 1990 کلیسای ارتدوکسی روسیه مجوز ساخت مجدد کلیسای منجی را از دولت دریافت کرد.

کمک های دولتی و مردمی بسیاری برای ساخت این کلیسا صورت گرفت و در نهایت در سال 1992 این بنا احیا و ساخت آن آغاز شد و در سال 2000 به پایان رسید.

این کلیسا کاملاً شبیه به کلیسای اولیه است و در حال حاضر برای انجام مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد.

سفر به این مکان میتواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد . در صورتی که علاقمند به سفر های هوایی هستید میتوانید با خرید آنلاین بلیط پرواز خارجی از دغدغه های سفر خود کم کنید . هم چنین برای اقامت راحت تر رزرو هتل ارزان نیز میتواند پیشنهاد خوبی باشد

 

نظرات کاربران