5 فروردین 1398

پارک گوئل بارسلونا

 

توضیحاتی درباره ی پارک گوئل بارسلونا

پارک گوئل (  Park Güell ) یک پارک عمومی متشکل از فضای سبز و عناصر معماری جذاب بر روی تپه ی کارمل شهر بارسلونای ایالت کاتالونیای کشور اسپانیا است. پارک گوئل در محله ی لا سالوت ( La Salut ) در منطقه ی گارسیا ( Gracia ) در بارسلونا است. با هدف ساخت یک منطقه ی شهری، اوسبی گوئل ( Eusebi Guell ) طراحی پارک را به آنتونی گائودی ( Antoni Gaudi )، یک معمار یا آرشیتکت معروف و چهره ی اصلی مدرنیزاسیون بارسلونا واگذار کرد. این پارک در فاصله ی سال های 1900 تا 1914 ساخته شده است و در سال 1926 به طور رسمی به عنوان یک پارک افتتاح شد. در سال 1984 این پارک به خاطر طراحی آنتونی گائودی به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

 

نماد های پارک گوئل

پارک گوئل نمادی از استعداد سرشار هنری گائودی است و رویکرد طبیعت گرایی ( Naturalist ) او به دهه ی اول قرن بیستم برمی گردد. در این بازه ی زمانی این آرشیتکت ترجیح می داد که طرح هایش اصولا ارگانیک باشند. او از یک سری راهکارهای طراحی سازه جدید که در آنالیزهای هندسی ریشه داشتند استفاده کرد. این هنرمند کاتالان برای رسیدن به اهداف خود از آزادی خلاقیتی و تصور خلاق خود بهره برده است. گائودی در طراحی این پارک از حداکثر هوش آرشیتکتی خود استفاده می کند و آن را به عنوان نماد طراحی های ارگانیک خود که بعدها در طراحی کلیسای خانواده ی مقدس به اوج می رسد، ثبت می نماید.

از طرف دیگر، کارشناسان متعددی سعی کرده اند که با استفاده از پیکرنگاری های پیچیده که گائودی در طراحی ها انجام داده است این پارک را به نمادها یا سمبل های مختلف ارتباط دهند. این ارتباطات از رویکردهای سیاسی گرفته تا اعتقادات مذهبی را در برمی گیرند و از حوزه های اسطوره شناسی، تاریخ و فلسفه گذر می کنند. به طور خاص، چندین بررسی مطالعاتی بیان می کنند که برخلاف اعتقادات عمیق مذهبی گائودی و گوئل، نشانه هایی از فراماسونری در طرح های این پارک قابل مشاهده است. البته این نشانه ها در هیستروگرافی های مدرن اثبات نشده اند.

در صورتی که به سفر های خارجی علاقمند هستید ، تور لحظه آخری دبی هم میتواند پیشنهاد خوبی برای شما باشند. این تور پر طرفدار ، از نظر مالی نیز بسیار به صرفه است و شما میتوانید با هزینه کمتری به این کشور  جذاب سفر کنید.

 

آب و هوای شهر بارسلونا 

بارسلونا شهری با آب و هوای بسیار خوب و دلنشین است. این شهر همیشه از هوای آفتابی و مطبوعی برخوردار است به طوری که همه از بودن و تفریح در این شهر زیبا، به ویژه پارک گوئل آن لذت خواهند برد. شهر بارسلونا آب و هوایی مدیترانه ای دارد که بهترین زمان برای سفر به آن جا فصل های بهار و تابستان است. تابستان های این شهر گرم و خشک و زمستان های آن بسیار معتدل است. این شهر همواره مقصدی بسیار جذاب برای گردشگران در سراسر دنیا است. ایرانیان زیادی نیز در تعطیلات نوروز سفر به اسپانیا و بازدید از شهر بارسلونا و بازدید از جاذبه های این شهر مانند پارک گوئل را تجربه می کنند.

 

درباره ی کاربری مسکونی اولیه ی پارک

پارک گوئل در واقع به پیشنهاد کنت اوسبی گوئل ساخته شده است. او در سال 1900 یک تپه ای که پر از درخت و گل و گیاه بوده را خریداری کرد و از شخصی به نام «گائودی» خواست که یک شهر بسیار زیبا و با معماری های ویژه برای افراد ثروتمند بسازد. این پروژه در واقع نوعی شکست تجاری به شمار می رود. پروژه ساخت خانه های زیبا در تپه ای انبوه از درختان زیبا در سال 1914 با شکست مواجه شد.

گائودی تا قبل از توقف پروژه در این مکان یک جاده 3 کیلومتری، پله ، میدان و 2 مهمانخانه ساخته بود که بعد از آن شهرداری شهر بارسلونا این منطقه را خریداری کرد، و آن را به عنوان یک پارک عمومی برای استفاده تمام شهروندان منظور کرد.  در ورودی اصلی این پارک در خیابان Carrer d’Olot واقع شده است که در کنار 2 مهمانخانه با نام های هانسل و گرتل قرار دارد. در درون پارک گوئل ساختمانی با نام Pavelló de Consergeria قرار دارد که سبک و طراحی بسیار جالب و دیدنی دارد.

با رفتن به طبقه ی بالای این ساختمان می توان از فضای بسیار زیبا و جذاب اطراف پارک دیدن کرد. پله‌های ورودی ساختمان که به سمت بالا می روند، با استفاده از یک مارمولک موزائیکی مورد محافظت قرار می گیرد. نمونه های کوچک این مارمولک، که در شهر به فروش می رسد، می تواند به عنوان یک سوغاتی بسیار جذاب و خوب از شهر بارسلونا باشد. این ساختمان یک مناره مخروطی شکل دارد که بسیار دیدنی خواهد بود. این ساختمان در محلی قرار دارد که گائودی بیست سال آخر عمرش را در آن گذرانده بود.

 

پارک گوئل، یک پارک شهری

اکنون این پارک دارای کاربری پارک شهری عمومی است. می توان با استفاده از مترو، با آنکه ایستگاه مترو مقداری از پارک دور است و در پایین دست تپه قرار گرفته، با استفاده از اتوبوس های شهری و یا اتوبوس های مخصوص به گردشگری در بارسلونا به این پارک رفت.

از اکتبر سال 2013 یک هزینه ورودی برای بازدید از قسمت بناهای پارک که شامل ورودی اصلی، مسیر اصلی و قسمت های موزائیک کاری می شود وضع شده است اما ورود به قسمت های دیگر مجانی است. خانه ی گائودی یا « la Torre Rosa » که اثباب و دکوراسیون آن نیز توسط گائودی طراحی شده تنها با پرداخت یک هزینه ورودی مجزا قابل بازدید است. یک تخفیف نیز برای کسانی که قصد بازدید از خانه گائودی و کلیسای خانواده ی ساگرادا را به طور همزمان دارند در نظر گرفته شده است.

 

بام بارسلونای اسپانیا در پارک

صلیب بزرگ در بالاترین نقطه ی پارک گوئل بهترین و کامل ترین تصویر و منظره از شهر بارسلونا و خط ساحلی را برای بازدید کنندگان فراهم می کند. این شرایط فراهم است که کل شهر را به صورت پاناروما و با دید سیصد و شصت درجه تماشا کرد. کلیسای خانواده ساگرادا و تپه ی مونت جویک ( Montjuic ) نیز در فاصله ی دور قابل مشاهده هستند.

در پارک گوئل گونه های جانوری متعددی مانند گونه ای از طوطی های غیر بومی که در بارسلونا زیاد دیده می شوند نیز زندگی می کنند. پرندگان دیگری نیز مانند عقاب انگشت کوتاه در پارک مشاهده شده اند. گونه های مختلف حشرات مانند جمعیت زیادی از حشرات پرنده که از شیره گل ها تغذیه می کنند نیز در این پارک وجود دارند.

سفر به این مکان میتواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد . در صورتی که علاقمند به سفر های هوایی هستید میتوانید با خرید آنلاین بلیط پرواز خارجی از دغدغه های سفر خود کم کنید . هم چنین برای اقامت راحت تر رزرو هتل نیز میتواند پیشنهاد خوبی باشد.

 

نظرات کاربران