رودخانه کارون
21 آذر 1397
اهواز

رودخانه کارون و موضوعات مهم در رابطه با وضعیت آن

 رودخانه کارون از جاذبه های شهر اهواز محسوب می شود که امروز چندین موضوع در رابطه با آن در بحث و بررسی است. از مهمترین موضوعات در رابطه با این رود می توان به بحران کم آبی آن اشاره کرد. آلودگی آن توسط پساب های کشاورزی موضوع مهم بعدی است.

رودخانه کارون از جاذبه های شهر اهواز

اهواز جزء شهرهای جنوبی کشور محسوب می شود که جاذبه های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. از قطب های گردشگری در این شهر کارون می باشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است هر چند این روزها خبرهای نگران کننده در رابطه با بحران کم آبی آن به گوش می رسد. جالب است بدانید که لقب طولانی ترین رودخانه ایران با طول 950 کیلومتر مختص کارون است و این ویژگی را تنها می توان برای این رودخانه برشمرد.

 کارون با توجه به اسناد و مدارکی که به دست آمده در سالیان دور با نام های دیگری همچون کوهرنگ نیز شناخته می شد که این موضوع بر روی سنگ نوشته های دوران باستان نیز به ثبت رسیده است. از مهمترین موضوعاتی که در رابطه با کارون می توان به آن اشاره کرد موقعیت استراتژیک این رودخانه در شهر اهواز است. در ادامه دلتابان بیشتر این قطب گردشگری و طبیعی در اهواز را مورد واکاوی قرار خواهد داد.

دلتابان ارائه دهنده کلیه خدمات گردشگری اعم از تور های داخلی و خارجی آماده است تا سفر های داخلی و خارجی شما عزیزان به شما خدمت رسانی کرده و لحظات به یادماندنی برای شما رقم بزند، تور ترکیه ، تور پاتایا ، تور گرجستان ، تور ارمنستان تور های خارجی پر طرفدار و تور های مشهد و کیش از تور های داخلی محبوب برای گردشگران است ، اطلاعات تکمیلی را در لینک زیر دنبال کنید.

خرید پرواز چارتر

 رودخانه کارون

سرچشمه و شاخه های این رودخانه 

رودخانه با طول 950 کیلومتری به عنوان بزرگ ترین رودخانه ایران شناخته می شود بنابراین دارای سرچشمه های اصلی و فرعی متعددی است که در این بخش به آنها بیشتر خواهیم پرداخت. سرچشمه اصلی این رودخانه کوهرنگ، بازفت و اروند، زرد کوه چهار محال بختیاری می باشند. در کنار سرچشمه های اصلی این رودخانه پر آب می توان به سرچشمه های فرعی آن که از رودخانه هایی در استان های مختلف از جمله خراسان، اصفهان و لرستان تأمین می شود اشاره کرد.

 رودخانه در شمال شوشتر به دو شاخه اصلی تقسیم می شود که نهایتاً در جنوب این منطقه این دوشاخه به هم پیوند می خورند. رود دز را می توان از مهم ترین شاخه های فرعی این رودخانه برشمرد. اروند رود که در مرز بین ایران و عراق قرار گرفته با پیوستن به رود کارون به دریای خلیج فارس سرازیر می شود.

رزرو هتل ارزان

laron

مواهب رود کارون

رودخانه دارای مواهب متعددی است که باعث رونق در شهر اهواز و مناطق اطراف خود شده است. جالب است بدانید که اولین تمدن های بشری در شهر اهواز در اطراف این رودخانه شناخته شده شکل گرفته و این موضوع جایگاه این رودخانه را با اهمیت کرده است. به دلیل طولانی بودن این رود بخشی از آن مختص کشتیرانی است و در شهر اهواز بخش قابل توجهی از آب آن برای تأمین آب آشامیدنی استفاده می شود.

 در تولید برق مصرفی و همچنین رونق کشاورزی این شهر رودخانه نقش بسیار مهمی ایفا می کند. با استفاده از این رودخانه می توان به تجارت کالا و رد و بدل کردن محصولات مختلف به صورت بین المللی اقدام نمود. در اطراف رودخانه کارون مکان های مختلفی برای جذب توریست تاسیس شده است و روز به روز به قطب گردشگری این رودخانه از سوی مسئولین شهر اهواز توجه بیشتری می شود.

تور گرجستان ارزان

کارون

سدهای مختلف رودخانه 

از مهمترین ویژگی های رودخانه سدهای متعددی است که بر روی آن بنا شده اند. مسجد سلیمان از جمله سدهای شناخته شده این رودخانه محسوب می شود. کارون 1, کارون 3 و همچنین کارون 4 نیز نام سه سد دیگر رود کارون می باشند که بر روی آن احداث شده اند. گتوند علیا در قسمت پایینی این رودخانه بنا شده و در کنار آن می توان به سد تنظیمی گتوند از دیگر سدهای رود کارون اشاره داشت. از موضوعات مهمی که در رابطه با این رودخانه می بایست به آن توجه کافی نمود وضعیت کنونی آن است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

 رودخانه

وضعیت کنونی 

چهار موضوع مهم در رابطه با وضعیت کنونی رودخانه قابل بحث و بررسی است که می توان به آب رسانی، محیط زیست، ضرورت لایروبی و همچنین کم آبی آن اشاره کرد. سد کارون 3 وظیفه تامین آب سالم شهرهای شمال شرقی خوزستان که ایذه و رامهرمز می باشند را بر عهده دارد.

محیط زیست این رودخانه موضوع مهم بعدی است که می توان به آلودگی آن توسط پساب های کشاورزی، فاضلاب کشاورزی و چندین بخش دیگر اشاره کرد. برای حل این معضل می بایست تدابیر شدیدی در نظر گرفته شود. لایروبی 23 میلیون متر مکعب این رودخانه برای کشتیراتی از موضوعات کنونی است. کم آبی نیز موضوع بعدی است که از سال 1392 این رودخانه را به شدت تهدید می کند.

نظرات کاربران