14 مهر 1397
کیش

آثار و جاذبه های تاریخی کیش که نباید از دست دهید.

جزیره کیش یکی از دیدنی ترین مناطق ایران با انواع جاذبه های طبیعی، توسعه داده شده و تاریخی مختلف می باشد. بسیاری از افراد علاقمند به دیدن مکان های تاریخی و تجسم روزگاران قبل از خود هستند. در این مطلب به معرفی جاذبه های تاریخی کیش می پردازیم تا در صورت سفر به این جزیره حتما به این مکان های دیدنی سر زده و از دیدن آن ها لذت ببرید.

بخش کارگاهی و صنعتی شهر حریره-جاذبه های تاریخی کیش

شهر حریره کیش

شهر حریره کیش یکی از جاذبه های تاریخی کیش می باشد. این شهر قدمتی حدود هشتصد سال دارد. گستره پستی و بلندی‌ها و خرابه‌های شهر قدیمی حریره حدود ۱۲۰ هکتار می باشد و این منطقه روزگاری شهری بزرگ و آباد بوده است.

شهر حریره کیش که امروزه تنها نمای از بین رفته ای از آن باقی مانده است مربوط به سده ۵ تا ۱۰ هجری قمری است و جزء آثار ملی ثبت شده در ایران می باشد. در قسمت شمال شهر حریره ساختمان های بندرگاه و دفاتر آن، قابل دیدن است.

جاذبه های تاریخی کیش-روستای باغو

 

روستای باغو کیش بعنوان یکی از جاذبه های تاریخی کیش

در زمان های گذشته مردم کیش در سه ناحیه شرق، شمال شرقی و جنوب غربی این جزیره و در 3 روستای مختلف زندگی می کردند. امروزه از آن 3 روستا تنها یکی از آن ها باقی مانده است و آن روستا باغو نام دارد.

روستای باغو بعنوان یکی از جاذبه های تاریخی کیش می باشد و در فضای ورودی این روستا چادرهایی برپا شده اند و آداب و رسوم بومیان این منطقه به بازدیدکنندگان معرفی می شود.

 

جاذبه های تاریخی کیش

 

خانه بومیان کیش

خانه بومیان کیش با هدف معرفی آداب و رسوم و نحوه معیشت بومیان کیش به گردشگران خریداری شده است. این خانه در واقع متعلق به مرحوم حاج عبدالله بن شاهین که یکی از اشخاص معروف در این جزیره بوده است، می باشد.

این شخص تاجر مروارید و صاحب یکی از بزرگترین لنج های بادبانی بوده و این خانه را از سه نسل گذشته خود به ارث برده است. تمامی اتاق ها و فضاهای خانه با حفظ معماری سنتی با استفاده از مصالح بومی بازسازی شده و سبک زندگی بومیان کیش در 80 سال گذشته را نشان می دهد.

 

 

شهر زیرزمینی کاریز

شهرزیرزمینی کاریز دارای قدمتی حدود 570 میلیون سال می باشد. این مکان جزو یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی کیش است و حدود 10 هزار مترمربع مساحت دارد.

کاریز به گویش قدیمی به معنای قنات می باشد و این مکان در گذشته قنات آب بوده است. سقف کاریز مملو از مرجان های دریایی و صدف می باشد و عمق آن نسبت به زمین 16 متر است.

امروزه در این مکان غرفه های متعددی از جمله رستوران سنتی، موزه، صنایع دستی و گالری های هنری به نمایش گذاشته شده اند و با مراجعه به این اثر تاریخی علاوه بر تماشای زیبایی آن می توانید از غرفه های مختلف موجود نیز دیدن نمائید.

 

خانه اعیانی کیش-جاذبه های تاریخی کیش

 

خانه اعیانی

خانه اعیانی کیش یکی از جاذبه های گردشگری کیش است که مربوط به دوره ایلخانی می باشد. شواهد نشان می دهد که این خانه مربوط به تعدادی خانواده بوده است که در کنار یکدیگر زندگی می کردند.

سبک این خانه به سبک خانه های کاشان و یزد است. توصیه می کنیم که در طول سفرتان به کیش به این اثر زیبای تاریخی نیز سری بزنید.

برای اطلاع از قیمت تور کیش می توانید به صفحه تور کیش مراجعه کنید

آب انبار دوقلو با پنج بادگیر کیش

 

آب انبار از جاذبه های تاریخی کیش

در قدیم آب انبار روشی برای ذخیره آب در جزیره کیش و سایر مناطق ایران بوده است. پس از تبدیل شدن جزیره کیش به منطقه گردشگری این منطقه به سرعت شلوغ شد و آب انبار دیگر کارایی خاصی نداشت. آب انبار کیش اکنون به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی کیش شناخته می شود.

 

جاذبه های تاریخی کیش

جزیره هندورابی

هندورابی جزیره ای به وسعت 23 کیلومتر و از توابع کیش می باشد. این جزیره تقریبا خالی از سکنه است و ساحل شنی بسیار زیبایی دارد.

این جزیره از قرن 15 میلادی در اختیار پرتغالی ها بوده است و یک پایگاه تجاری نظامی برای آن ها محسوب می شده است. در این جزیره چندین روستا با نام های هندرابی، دورات و صرات وجود دارند.

 

greek ship

کشتی یونانی

کشتی یونانی یکی از زیباترین و خاص ترین جاذبه های تاریخی کیش است. گفته ها حاکی بر آن است که این کشتی به دلیل مه آلود بودن هوا و نبود فانوس دریایی در خلیج فارس به گل نشسته است.

پس از آن یونانی ها تلاش زیادی برای درآوردن این کشتی انجام داده اند اما اثربخش نبوده است و سرانجام آن را برای همیشه رها کرده اند.

derakht-e-sabz-green-tree-kish-island-deltaban

درخت سبز

درخت سبز، درخت لور یا همان انجیر معبد درخت معروفی است که در جزیره کیش واقع است و طول عمری حدود 600 سال دارد. این درخت دارای تنه های بسیار زیادی است. به طوری که هر شاخه ای از درخت که رشد می کند مجددا به سمت زمین آویزان شده و پس از مدتی در خاک فرو می روند.

گروهی از مردم اعتقاد دارند که این درخت انرژی مثبتی دارد و جهت برآورده شدن آرزوهایشان به آن نخ یا پارچه هایی متصل می کنند. این درخت به نوبه خود به یکی از خاص ترین جاذبه های تاریخی کیش تبدیل شده است.

 

مجسمه مرد ماهی گیر

اگر در سفر خود با تور های ارزان کیش به این جزیره زیبا سفر کنید و از سواحل شرقی آن بازدید کنید، در پارک ساحلی مرد ماهی گیر کیش با مجسمه مرد ماهی گیر به طول 12 متر روبه رو می شوید.

Fisherman's Beach Park...

به دلیل این که شغل مردم جزیره کیش، ماهی گیری است، این مجسمه مرد ماهی گیر در واقع نمادی از شغل این مردم را تداعی می کند.

این مجسمه در پارک ساحلی ماهی گیر قرار دارد که مساحتی معادل با 4 هزار متر مربع وسعت دارد.

Fishing in Kish

مجسمه مرد ماهی گیر بزرگترین مجسمه فیگوراتیو کشور می باشد. در این پارک در قسمت شرقی و غربی آن، دو فواره بنا شده که به وسیله ی جوی آب صد متری به هم وصل شده اند.

در زیر سایه درختان تنومند آن، می توانید سایه های پهنی از درختان را برای استراحت خود در عصرهای زیبای کیش بیابید. 

مجسمه مرد ماهی گیر

برای طرح ساخت مجسمه مرد ماهی گیر، سه ماکت مختلف پیشنهاد شد که یکی از طرح ها انتخاب و روی آن تغییراتی ایجاد شد و سپس وارد مرحله ساخت شد.

4 هنرمند ایرانی به نام های سامان توکلی، محمد حسین ماموریان، مصطفی سلطانی و هاشم شفیعی بر اساس ماکت انتخابی، مامور به ساخت این مجسمه شدند.

در ساخت اینمجسمه مرد ماهی گیر پس از بررسی و مطالعه های انجام شده، سعی شد از مصالحی که با شرایط آب و هوایی جزیره سازگار و ماندگار باشد، استفاده شده است.

 

مشخصات ساختاری مجسمه مرد ماهی گیر

ساخت آن از اواسط دی 93 شروع و تا 28 اسفند همان سال، ساخت آن به طول انجامید. این مجسمه در مشهد مقدس و در سه کارگاه مختلف ساخته شد.

این مجسمه مرد ماهی گیر از1 2 لایه فایبرگلاس با ضخامت حدود 3 سانتی متر به همراه رزین ساخته شده و 6 تن آهن، دارد که در قالب 11 قطعه به جزیره کیش برده شده است و سپس در آنجا قطعات روی هم مونتاژ شده اند.

هم چنین به منظور ثابت ماندن اثر، مجسمه مرد ماهی گیر با 18 تن بتن در پاهای اثر بتن ریزی شده است و فوندانسیون بتنی 30 متر مکعبی، در سه مرحله در ساحل شرقی کیش  و جنب سالن همایش های بین المللی کیش نصب شده است.  

در نقاط مختلف جزیره، مجسمه های گوناگونی نصب شده است که از بین 180 طرح هنرمندان، 38 طرح به عنوان مجسمه و المان شهری طرح ریزی، انتخاب و ساخته شده است. هر کدام از این مجسمه ها، سوژه جالب توجه برای عکس های یادگاری خیلی از توریست ها شده است.

سفر به این مکان میتواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد . در صورتی که علاقمند به سفر های هوایی هستید میتوانید با خرید پرواز چارتر از دغدغه های سفر خود کم کنید . هم چنین برای اقامت راحت تر رزرو هتل ارزان نیز میتواند پیشنهاد خوبی باشد.

نظرات کاربران