دیدنی های شهر شیراز

دیدنی های شهر شیراز از تنوع بسیار زیادی برخوردار است. از بازارهای قدیمی گرفته تا آثار تاریخی و مذهبی که هر کدام مربوط به دوره‌ای خاص از تاریخ هستند.

در تور شیراز حتماً از دیدنی های شیراز بازدید کنید و تجربه‌ی یک سفر هیجان‌انگیز را برای خود به ارمغان آورید. در این مطلب با چند نمونه از بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز آشنا خواهیم شد.

دیدنی های شهر شیراز و جاذبه های گردشگری آن  

شیراز شهری است که به عطر بهار نارنج معروف است. شهری که با ادبیات، تاریخ، فرهنگ و هنر خو گرفته و مردمانی خون گرم و میهمان نواز دارد. شهر شیراز جاییست که تخت جمشید و پاسارگاد را در خود جای داده است و به سبب این دو مکان، ارزش تاریخی والایی بدست آورده است.

در این مطلب قصد داریم برای سفر به شیراز و بازدید از دیدینی های شیراز آماده شویم. با ما همراه باشید. 

دروازه قرآن از دیدنی های شهر شیراز 

دروازه قرآن یکی از جاذبه‌های شیراز است که اگر از سمت اصفهان به این شهر سفر کنید، می‌توانید در مسیر ورود به شهر، این طاق بزرگ و با عظمت را مشاهده کنید.

بالای این طاق، قرآن بزرگی قرار گرفته است که به همین دلیل نام دروازه قرآن بر آن نهاده شده است. این قرآن به دستور شخصی به نام عضدالوله دیلمی قرار داده شد و نشان‌دهنده‌ی دعا برای سلامتی میهمانان و مسافران شهر شیراز است.

اگر به شیراز سفر کردید حتماً از دروازه قرآن که از دیدنی های شهر شیراز است حتما دیدن کنید. شهر شیراز در گذشته دارای شش دروازه بود که اکنون فقط همین “دروازه قرآن” به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز باقی مانده است.

این دروازه در زمان کریم خان زند بازسازی شد و قرآنی که بر بالای آن قرار گرفته، به خط سلطان ابراهیم نوه‌ی شاهرخ تیموری است. این قرآن در یک اتاقک بالای طاق قرار دارد. 

نمایی از دروازه قرآن از دیدنی های شهر شیراز
دروازه قرآن

پاسارگاد

یکی از بناهای تاریخی که جزء اصلی‌ترین و مهمترین دیدنی های شهر شیراز است، پاسارگاد است. پاسارگاد شهری است که از زمان هخامنشیان به جای مانده است و مرکز فرماندهی کوروش کبیر بوده است. در این شهر کاخ‌ها و ستون‌های مختلفی وجود دارد، اما یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پاسارگاد، مقبره ی کوروش کبیر است. 

سایر قسمت‌های این شهر شامل کاخ بار عام، تل تخت، مقبره کمبوجیه، کاروانسرای مظفری و کاخ بار اختصاصی جزء آثار باقی‌مانده از زمان هخامنشیان هستند. پاسارگاد یکی از بهترین دیدنی های شهر شیراز است که بازدید از آن به هر کسی پیشنهاد می‌شود.

نمایی از پاسارگاد یکی از مهمترین دیدنی های شهر شیراز
پاسارگاد

تخت جمشید

یکی دیگر از دیدنی های شهر شیراز تخت جمشید است. بنایی بسیار باشکوه و باعظمت که در 10 کیلومتری مرودشت و 57 کیلومتری شیراز قرار دارد. تخت جمشید نام یکی از شهرهای باستانی در ایران است که با نام‌های دیگری از جمله چهل ستون، هزارستون، صد ستون، پرس پلیس و یا چهل منار شناخته می‌شود.

این شهر در طول دوران هخامنشیان به عنوان پایتخت این امپراتوری انتخاب شده بود. بنیان‌گذار این سلسله، داریوش بزرگ بود که پس از وی خشایار شاه و سپس اردشیر یکم در آن به فرمانروایی پرداختند. تخت جمشید یکی از منحصربه فرد ترین دیدنی های شهر شیراز است.

نمایی از تخت جمشید از دیدنی های شهر شیراز
تخت جمشید

ارگ کریم خانی از زیباترین دیدنی های شهر شیراز

ارگ کریم خان نیز یکی دیگر از دیدنی های شهر شیراز است که جنبه ی تاریخی آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این بنای تاریخی در دوره زندیه توسط معمارانی به نام ساخته شد.

ارگ کریم خان یکی از با ارزش‌ترین بناهای زمان زندیه است که در زمینی به مساحت تقریبی 12800 متر مربع ساخته شده است. از آنجایی که این بنا محل زندگی کریم خان زند بوده است به ارگ کریم خان شهرت یافته. برای ساخت این بنا ترکیبی از معماری نظامی و مسکونی همراه با بهترین مصالح ساختمانی به کار گرفته شده است.

از دگرگونی هایی که باعث آسیب رساندن به این بنای تاریخی شد، دوران پهلوی بود که از این بنا به عنوان زندان استفاده می‌شد. هم اکنون ارگ کریم خان به عنوان موزه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمایی در شب از ارگ کریم خانی
ارگ کریم خانی

بازار وکیل 

بازار وکیل یکی دیگر ازدیدنی های شهر شیراز است که مردم شیراز آن را گوهر شهر می دانند. این بازار یکی از قدیمی ترین بازارها در شیراز است که صنایع دستی و فرهنگی متنوعی در آن به فروش می رسد. طاق ها و راهروهای زیبایی که به سبک معماری خاص طراحی شده اند نشان از فرهنگ و معماری آن دوران هستند. 

اگر به شیراز سفر کردید حتماً از دیدنی های شهر شیراز، دیدن کنید. البته این شهر جاذبه های دیگری نیز دارد که می توان از بین آن ها به حمام وکیل، خانه زینت الملوک، عمارت دیوانخانه شیراز، گهواره دید، بند امیر، نقش رسم و نقش رجب اشاره کرد.

سفر به این مکان می‌تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد. در صورتی که علاقمند به سفر های هوایی هستید می‌توانید با خرید بلیط چارتر از دغدغه های سفر خود کم کنید . هم چنین برای اقامت راحت تر رزرو هتل ارزان نیز می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

نمایی از بازار وکیل
نمایی از بازار فرش فروش های در بازار وکیل

نظرات کاربران