آشنایی با تاریخچه شهر شیراز و استان فارس

شهر شیراز در استان فارس واقع شده است که قدمت تاریخی زیادی دارد. یکی از دلایل اصلی قدمت و تاریخ غنی و پربار این شهر وجود آثار تاریخی مربوط به دوران باستان است. داشتن اطلاعاتی مختصر درباره‌ی تاریخچه‌ی استان فارس و شهر شیراز، برای کسانی که قصد سفر به این شهر را دارند، خالی از لطف نیست.

اگر به سفر‌های داخلی علاقمند هستید، تور شیراز می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. شیراز شهری تاریخی، سیاحتی و حتی زیارتی برای کسانی که دوست دارند به زیارت، بارگاه شاهچراق برادر امام رضا بروند نیز است.

استان فارس

استان فارس دارای 27 شهر بوده و در همسایگی استان‌هایی از جمله کرمان، یزد، هرمزگان، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر قرار دارد.

آب و هوای این استان در قسمت‌های مختلف متفاوت می‌باشد به طوری که در بخش‌های مرکزی دارای زمستان‌های معتدل و بارانی و تابستان‌های گرم و خشک است و در قسمت‌های شمالی دارای آب و هوایی سرد است.

تاریخچه استان فارس

استان فارس یکی از استان‌های شکوهمندی است که در ادوار مختلف، مهد تمدن به شمار می‌رفته است.

در این استان بناهای ارزشمند و تاریخی زیادی از جمله تخت جمشید، کاخ اردشیر فیروزآباد، شهر گور، بیشاپور و… وجود دارند که تجلی تمدن و فرهنگ تاریخی کشور ایران هستند. استان فارس شاهد امپراتوری‌های بزرگی از جمله ساسانیان و هخامنشیان بود و دو پادشاه به نام‌های کوروش و اردشیر بابکان بر آن فرمانروایی می‌کردند.

پایتخت هخامنشیان “پاسارگاد” و “تخت جمشید” بود و پایتخت سلسله ساسانیان “فیروز آباد” نام داشت.

دوره‌های ذکر شده مربوط به پیش از اسلام بودند در حالی که پس از اسلام سلسله‌هایی از جمله دیلمیان، آل بویه، اتابکان و زندیه در این استان حکومت داشتند.

از آنجاییکه سلسله‌های زیادی در این استان حکومت داشتند، آثار تاریخی فراوانی نیز از هر کدام به جای مانده است. این آثار می‌توانند بازگو کننده‌ی فرهنگ و تاریخ دوران‌های ذکر شده باشند.
شهر شیراز

تاریخچه شهر شیراز

در این بخش می‌خواهیم مروری بر تاریخچه شهر شیراز داشته باشیم.

مرکز استان تاریخی فارس، شهر شیراز است. این یکی از قدیمی‌ترین و منحصر به فردترین شهرهای استان فارس به شمار می‌رود.

این شهر در همسایگی شهرهایی از جمله فیروزآباد، کازرون، فسا، آباده، نی ریز و استهبان قرار گرفته است. شواهد تاریخی و بررسی‌هایی که بر روی آثار تاریخی به جای مانده در شیراز صورت گرفته حاکی از آن است که این شهر دارای قدمت 6500 ساله است.

این شهر در طول تاریخ چندین بار پایتخت سلسله‌های موجود در استان فارس بوده است حتی در لوح‌های تخت جمشید نیز به این موضوع اشاره شده است. به همین دلیل است که شهر شیراز آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده است و همه روزه میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان است.

شهر شیراز

شهر شیراز نگین استان فارس 

این شهر در کنار آثار تاریخی گران‌بهایی که در خود جای داده است، یکی از شهرهای مذهبی و پر رمز و راز استان فارس نیز به شمار می رود.

این شهر، شهر راز و نیاز، علم و ادب، شهر شهیدان و مهد فرهنگ و هنر است. شکی نیست که وجود چنین آثار تاریخی و مذهبیِ گران‌بهایی در شیراز باعث شده که به نگین استان فارس تبدیل شود.

در این شهر انسان‌های بزرگی از جمله شیخ مصلح بن عبدالله سعدی شیرازی، ملاصدرای شیرازی و شاعر بزرگ ایرانی حافظ شیرازی پرورش یافته‌اند.

شهر شیراز دارای فرهنگی بسیار غنی است که می‌توانید آنها را در سنگ نوشته‌های به جای مانده از دوره‌های قدیم نیز ملاحظه کنید. البته هنوز هم این شهر به میهمان‌نوازی، فرهنگ غنی و آداب و رسوم منحصربه‌فردی که دارد مشهور است.

شهر شیراز

موقعیت جغرافیایی شهر شیراز

اگر بخواهیم شهر شیراز را از لحاظ موقعیت جغرافیایی مورد بررسی قرار دهیم، باید بدانید که این شهر به شکل مستطیل است و در جنوب غربی ایران واقع شده است. در چهار طرف این شهر زیبا و تاریخی کوه‌هایی قرار گرفته است که در آب و هوای آن بسیار مؤثر هستند.

شهر شیراز در دوران باستان

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دوران‌های سپری شده در شهر شیراز، دوران باستان است.

کاوش‌ها و بررسی‌های زیادی که بر روی آثار تاریخی به جای مانده در شیراز صورت گرفته است، نشان دهنده‌ی عظمت و شکوه این شهر در دوران باستان می‌باشد.

یکی از قدیمی‌ترین اثرهای نوشتاری مربوط به الواح گلی تخت جمشید است که این شهر را با واژه‌ی “شی رازی ایش” نام برده است.

سفال‌های شکسته مربوط به هزاره سوم و نقش‌ برجسته‌هایی که بر بناهای تخت جمشید حک شده‌اند، نمایانگر عظمت این دوران در دوره‌های پیش از اسلام می‌باشد.

همانطور که دیدید این شهر یکی از شهرهای تاریخی و منحصر به فرد استان فارس است که به سبب آثار تاریخی خود به یکی از قدیمی‌ترین شهرها تبدیل شده است و همه روزه میزبان گردشگرانیست که قصد بازدید از این آثار تاریخی پر رمز و راز را دارند.

سفر به این مکان می‌تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد. در صورتی که علاقمند به سفر‌های هوایی هستید می‌توانید با خرید بلیط چارتر از دغدغه‌های سفر خود کم کنید. هم چنین برای اقامت راحت تر رزرو آنلاین هتل نیز می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

شهر شیراز

نظرات کاربران (1)
  • forget about my name :) 30 آذر 1399

    ممنون :) عالی بود خیلی کمکم کرد

    پاسخ دادن