جاذبه های گردشگری شیراز

معرفی جاذبه های گردشگری شیراز

شهر شیراز شهر شعر و ادب، شهر بهارنارنج و باغ های دل گشاست. شهر تاریخ و تمدن و  زیبایی هاست. اگر قصد بازدید از جاذبه های گردشگری شیراز را دارید، حتما بایستی حداقل پنج روز تا یک هفته وقت بگذارید.

و همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر به سفر های داخلی علاقمند هستید، تور  لحظه آخری مشهد می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. مشهد شهری زیارتی، سیاحتی است که سفر به آن، قطعا جذابیت های زیادی را به همراه خواهد داشت.

دسته‌بندی جاذبه های گردشگری شیراز

شهر شیراز از لحاظ گردشگری و مکان‌های دیدنی، جز منحصر‌به فرد‌ ترین شهرهای ایران است. هم از لحاظ طبیعت‌گردی، هم از لحاظ تاریخی و هم از منظر مذهبی و زیارتی، دیدنی های بسیار فراوانی دارد. ما در این مطلب، مشهورترین مکان‌های گردشگری شیراز را از منظر تاریخی، طبیعی و مذهبی معرفی خواهیم کرد.

مکان‌های دیدنی شیراز : آرامگاه شاعران

حافظیه از جاذبه های گردشگری شیراز

یکی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی شیراز، آرامگاه خواجه شمس الدین محمد شیرازی معروف به حافظ ،شاعر و غزل‌سرای بزرگ ایرانی است. معماری آرامگاه حافظ برگرفته از معماری دوران هخامنشی و زندیه است. توصیه می‌شود هنگام مراجعه به این مکان، دیوان حافظی به همراه داشته باشید تا در کنار مزار لسان الغیب، تفالی به دیوانش بزنید. این بنا حدفاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات قرار دارد.

جاذبه های گردشگری شیراز

سعدیه از جاذبه های گردشگری شیراز

آرامگاه سعدی، دیگر شاعر بزرگ ایرانی و صاحب دو کتاب گران قدر بوستان و گلستان نیز، یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شیراز است. این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و در کنار باغ زیبای دلگشا قرار گرفته است.

مکان‌های دیدنی شیراز: زیارتی و مذهبی

شاهچراغ

شاهچراغ آرامگاه میرسید احمد معروف به شاهچراغ پسر امام موسی کاظم و برادر امام رضا (ع) یکی از مهم ترین مکان‌های زیارتی شیراز که در مرکز شهر قرار دارد. معماری زیبا و فضای معنوی این مکان هر بیننده‌ای را مجذوب خود می کند.

جاذبه های گردشگری شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز

این مسجد یکی از ده مسجد زیبای جهان، و یکی از بی‌نظیرترین مکان‌های دیدنی شیراز است. کاشی کاری‌های بسیار زیبا در کنار شیشه‌های رنگی استفاده شده و ستون‌ها و سنگ تراشی‌های این بنا نمونه بی نظیر معماری و هنر ایرانی است. این بنا در جنوب خیابان لطفعلی خان زند در نزدیکی شاهچراغ قرار دارد.

جاذبه های گردشگری شیراز

مکان‌های دیدنی شیراز: تاریخی

دروازه قرآن و مقبره خواجوی کرمانی

در شمال شرقی شهر شیراز، در مسیر اصفهان به شیراز دروازه‌ای به جا مانده از شهر قدیم شیراز وجود دارد که به دروازه قرآن معروف است. دروازه قرآن با وجود نورپردازی زیبا، شب‌ها دیدنی‌تر است. در نزدیکی این بنا مقبره خواجوی کرمانی شاعر بزرگ قرن هشتم قرار دارد.

دروازه قرآن و مقبره خواجوی کرمانی

پاسارگاد

پاسارگاد، اولین پایتخت هخامنشیان و نمونه بارز هنر، معماری و تمدن ایرانیان در دوره هخامنشیان از دیگر مکان‌های دیدنی شیراز است. مهمترین قسمت پاسارگاد مقبره کوروش بزرگ می‌باشد. پاسارگاد در 120 کیلومتری شیراز در سعادت شهر قرار دارد.

نمایی از تخت جمشید

تخت جمشیداز جاذبه های گردشگری شیراز

تخت جمشید یکی از بناهای به جا مانده از دوره هخامنشیان و یادگار تمدن بزرگ ایرانیان با ستون‌های سر به فلک کشیده و طرح‌های بزرگ و گوناگون یکی از جاذبه های گردشگری شیراز بوده و در ده کیلومتری شمال شهرستان مرودشت قرار دارد. این اثر همچنین به نام پرسپولیس هم خوانده می‌ شود.

مجموعه بازار، حمام و مسجد وکیل

این مجموعه به دستور کریم خان زند زمامدار سلسله زندیه ساخته شده است. بازار وکیل شیراز با سیصد سال قدمت و با سقف چهارسوقش یکی از زیباترین بازارهای قدیمی ایران محسوب شده و اگر به دنبال خرید سوغاتی هستید، باید گفت که همه نوع سوغاتی شیراز در این بازار یافت می گردد. این مجموعه در ضلع شرقی میدان شهرداری قرار گرفته است.

مسجد وکیل یکی دیگر از ‌جاذبه های گردشگری شیراز از شاهکارهای فوق العاده معماری ایرانی با ایوان‌های پوشیده از کاشی‌کاری در چند قدمی بازار وکیل قرار گرفته است.

ارگ کریم خانی

این ارگ مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بنای دوره زندیه است، که در زمانی کریم خان زند در آن زندگی می‌کرده است. داخل ارگ پر از ایوانها، باغچه ها و آب نماها است. این بنا در میدان شهرداری و در نزدیکی مجموعه وکیل قرار دارد.

ارگ کریم خانی

خانه زینت الملوک

این خانه به جا مانده از دوره قاجار در کنار باغ نارنجستان قوام، در انتهای خیابان لطفعلی خان زند  قرار دارد که در زیرزمین آن موزه مشاهیر فارس همراه با مجسمه های مشاهیر فارس برپا شده است.

مکان‌های دیدنی شیراز :باغ ها

باغ ارم

باغ ارم جزو معروف‌ترین باغ‌های شیراز، واقع در بلوار ارم یکی از مشهورترین و باسابقه‌ترین باغها در ایران به شمار می‌رود. زمان ساخت باغ ارم را به سلجوقیان نسبت می‌دهند و تکمیل و بازسازی آن در دوران قاجاریه صورت گرفته است. تنوع بالای گیاهان و درختان در کنار  گچ‌کاری و کاشی کاری‌های رنگارنگ عمارت داخل باغ، فضای دل انگیز و چشم انداز خارق العاده‌ای را به این مجموعه بخشیده است.

باغ عفیف آباد

این باغ در خیابان عفیف آباد شیراز قرار گرفته و در زمان قاجاریه احداث و بازسازی شده است. در عمارت تاریخی آن یکی از بزرگترین موزه های نظامی خاورمیانه با اسلحه‌ها و شمیشیرهای قدیمی قرار دارد.

باغ عفیف آباد

باغ دلگشا

این باغ در منطقه‌ی آرامگاه سعدی قرار گرفته است و زمان ساخت آن را به زندیان نسبت می دهند. ویژگی فوق العاده این باغ، عطر مدهوش کننده بهارنارنج درختان آن در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه است.

باغ دلگشا

باغ نارنجستان قوام

این باغ در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده و عمارت تاریخی با آینه کاری‌های زیبا و درختان نارنج از ویژگی‌های این بناست. این بنا در انتهای خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است.

اگر قصد سفر به شهر شیراز را دارید می‌توانید بلیط هواپیما و هتل خود را از وب سایت دلتابان رزرو کنید.

سفر به این مکان می‌تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد. در صورتی که علاقمند به سفر های هوایی هستید می‌توانید با خرید بلیط چارتر از دغدغه های سفر خود کم کنید. هم چنین برای اقامت راحت تر رزرو هتل نیز میتواند پیشنهاد خوبی باشد.

نظرات کاربران