شهر زیرزمینی کاریز کیش

آشنایی با شهر زیرزمینی کاریز کیش

 شهر زیرزمینی کاریز کیش با قدمتی 2500 ساله در سال 1375 با سرمایه گذاری مهندس منصور حاجی حسینی که مقیم آلمان نیز بودند به مجموعه‌ی فرهنگی، سیاحتی، تبدیل شد.

این مجموعه در قنات قدیمی کیش با طول 15 کیلومتر که در طول دو رشته از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی،  با هدف جذب توریست و گردشگر ایرانی و خارجی در جزیره کیش واقع شده است.

چرا نام شهر زیرزمینی کیش را کاریز نامیده اند؟

به دلیل شرایط آب و هوایی ایران، همیشه دسترسی به منابع آب در مناطق مرکزی و جنوبی ایران چالش برانگیز بوده است. ایرانیان باستان دریافتند با حفر چاه‌هایی عمودی با شیب ملایم و به صورت مجتمع و یکپارچه و مرتبط به هم در زیر زمین، می توانند با هدایت آب به سمت مناطق خشک، اندکی این چالش کمبود آب را حل کنند؛ که به این سیستم، قنات یا کاریز می‌گویند. کاریز معادل فارسی واژه قنات است.

تاریخچه ساخت قنات یا کاریز کیش

مهندس منصور حاجی حسینی، موسس شهر زیرزمینی کیش یا کاریز کیش می‌گوید: 

 «همه چیز از یک برنامه تلویزیونی در شبکه جهانی جام‌جم شروع شد، تصاویر جزیره کیش را پخش می‌کردند و من با مشاهده آن مناظر زیبا و ساحل مجذوب‌کننده، مصمم شدم بعد از 30 سال دوری از وطن به ایران و ساحل کیش سفر کنم.»

این مهندس ایرانی و عاشق ایران، به گفته‌ی خودش، تمام دارایی و خانواده خود را به ایران آورده و با هزینه شخصی این شهر زیبا و سنتی را ساخته است.

موقعیت شهر زیر زمینی کاریز کیش

شهر کاریز در عمق 16 متری از سطح زمین واقع شده است. بلندی سقف آن هشت متر است و همچنین این مجموعه قنات بیش از 10 هزار مترمربع وسعت دارد. بیشتر دیواره‌های آن پوشیده از سنگواره، صدف و مرجان‌هایی است که به‌نظر کارشناسان جهانی و ایرانی  270 تا 570 میلیون سال عمر دارند و تک‌تک آن شناسایی شده و دارای شناسنامه رسمی هستند.

قنات قدیمی کیش 15 کیلومتر دارد که در طول دو رشته از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش واقع شده است که بعد به 3 رشته تبدیل می‌شود و پس الز عبور از این مکان دوباره با تبدیل به یک رشته، به شهر قدیمی حریره جاری می‌شود.

در طول مسیر قنات ها، چاه هایی برای برداشت آب وجود داشت و از آب قنات به صورت ساکن و جاری استفاده می‌کردند. از این آب برای آبیاری فضای سبز و مصرف شرب ساکنین منطقه استفاده می شده است. 

در قرن پنجم و ششم هجری که جزیره کیش مرکز و درگاه تجارت خلیج فارس و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان بوده است، آب اشامیدنی جزیره کیش از کیفیت بالایی برخوردار بوده است و کشورهای حوزه خلیج فارس هم از این آب برای مصارف خود استفاده می کردند و در ازای معاوضه کالا یا اجناس دیگر، آب را می خریدند. 

این مجموعه قنات 2500 سال قدمت دارد و از پیشرفته ترین تجهیزات و روش‌ها در زمان خود برای حفر آن استفاده کردند. 

در مسیر ساخت شهر زیرزمینی کاریز فسیل های بسیاری از جانوران دریایی از سقف مرجانی تونل بدست آمد. آزمایش‌های دقیق در دانشگاه مونیخ نشان داد که این سقف زیبا بین 110 تا 550 میلیون سال عمر دارد.

ویژگی های خاص شهر کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز دو ویژگی منحصر به فردی دارد که می تواند این بنا را در فهرست ابنیه جهانی قرار دهد.

  • این کاریز در اعماق جزیره مرجانی دنیا یعنی کیش قرار دارد.
  • تنها بنایی در جهان است که سقف آن مملو از صدف ها و مرجان های طبیعی است.

برای بازدید از این صدف ها و مرجان های طبیعی در سراسر جهان یا باید در موزه های طبیعی آن ها را دید یا این که از طریق غواصی در آبهای آزاد مشاهده کرد.

اما اکنون به کوشش یک ایرانی می توانید با خرید یک تور ارزان کیش از بزرگترین مجموعه مرجانی در جزیره کیش بازدید کنید.

سفر به این مکان می‌تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد. در صورتی که علاقمند به سفر های هوایی هستید می‌توانید با خرید بلیط چارتر از دغدغه های سفر خود کم کنید . هم چنین برای اقامت راحت تر، رزرو هتل نیز می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

نظرات کاربران (2)
  • masi 2 مهر 1397

    شهر زیر زمینی کاریز واقعا زیباست پیشنهاد میکنم حتما دیدن کنید خیلی جالب و هیجان انگیزه.

    پاسخ دادن
  • رضایی 2 مهر 1397

    من تابستون با شما به کیش سفر کردم . مسافر همیشگی تون هستم و خیلی بهم خوش گذشت. هتل پارمیدا رو انتخاب کردم. ممنونم از پرسنل هتل که خیلی خوش برخورد بودند و تشکر میکنم از مدیریت دلتابان .

    پاسخ دادن